Knutselen voor mama

Moederdag! Het is eigenlijk al een tijdje geleden maar ik wou er toch nog een blogje aan wijden. Voor sommigen is het een feest door commercie in het leven geblazen maar voor mij een mooie gelegenheid om even aan je mama te laten zien dat ze speciaal is want mama zijn is een ‘job’ die vaak onderschat wordt. Verder vind ik het echt een feest waar een  knutselwerkje bijhoort! Toen ik klein was vond ik het zo leuk om iets voor deze dag te knutselen dat ik na schooltijd thuis steevast ook aan de slag ging om een mooie parelketting of kaartje te maken. Ik denk dat ik sinds de kleuterklas elk jaar wel iets geknutseld heb voor dit leuke feest. Zo spannend ook om onopgemerkt inpakpapier naar boven te smokkelen en dan je pakje te verstoppen tot het eindelijk zo ver is en je het ’s morgens op haar stoel kan leggen terwijl ze thee zet voor het ontbijt om dan al giechelend te wachten tot ze aan tafel komt.

Al sinds mijn eerste zwangerschap keek ik uit naar mijn eerste moederdag. Mijn hart smolt dan ook helemaal toen mijn 8 maanden oude dochtertje met haar eerste knutselwerkje thuis kwam van het kinderdagverblijf. Het was een fotohouder gemaakt van een hompje klei dat ze met hulp van de juf gekneed en beschilderd had. Op de bijhorende foto zag je hoe ze door haar traantjes heen toch probeerde lachen. Hierdoor brak mijn hart natuurlijk een beetje want ik wist dat ze het echt niet leuk vond die eerste maand in de opvang.

IMG_20160523_104749509.jpg

Naast de mama’s is het ook de ideale gelegenheid om de oma’s in de bloemetjes te zetten.
Dus gingen we sinds Julia’s eerste lente steeds samen aan de slag om een persoonlijk geschenkje voor de grootmoeders te maken. Het eerste jaar maakten we een kaartje met een handafdruk van haar er op. Heel eenvoudig maar wel een mooi aandenken aan die kleine handjes. Het jaar daarop gaven we een bloemetje met daarin een plantenprikker die we zelf maakten. Een schattig lieveheersbeestje met vingerafdrukken van Julia.

IMG_20160523_101928388Ondertussen gaat ze naar school waar knutselen natuurlijk wekelijks op het programma staat. Geheimpjes bewaren is nog wat moeilijk voor Julia want al lang voor de grote dag wist ik dat ze een bloemetje maakte en een versje leerde. Die vrijdag kwam ze dan ook thuis met een mooi ingepakt bloempotje dat ze mij zo fier als een gieter overhandigde vergezeld van een mooi versje met bijhorend dansje. Ik vond de bloem zo mooi dat we er de volgende dag samen nog enkele maakten voor de grootmoeders. Veel tijd hadden we niet want die avond zou mijn schoonmoeder blijven eten.

Benodigdheden

De basisIMG_20160506_111326803.jpg

  • terra cotta bloempotje
  • (gekleurde) kartonnen bordjes
  • voor de stengel: (planten-)stokje of een dik rietje zoals de juf gebruikte.
  • Eventueel gekleurde ducktape of washi tape voor rond de stengel
  • Gekleurd papier
  • schaar, potlood, …

De bloem

  • Dubbelzijdige tape en pareltjes, pailletten, plakdiamantjes, glitter…
  • stukjes gekleurd papier

Het bloempotje

  • verf en glitter om het te schilderen
  • washi tape
  • Aarde en bloemzaadjes om het potje te vullen. Je kan het ook gewoon vullen met zand.

Werkwijze

  1. Je knipt een bloem uit het bordje
  2. In het midden plak je een cirkel van dubbelzijdige tape
  3. Zoon of dochterlief mag de volledige cirkel versieren met pareltjes, pailletten,, diamantjes. Kortom alles dat blinkt.
  4. De juf liet de uitgeknipte bloem met stukjes gekleurd papier laten beplakken. In het midden plakte ze een mooi versje  Ziet er ook heel leuk uit!
  5. Je bevestigt het (planten-)stokje aan de bloem. Ik plakte het vast met een stukje dubbelzijdige tape en daarover wat ducktape. Rond het stokje deed ik ook ducktape. Bij gebruik aan groen koos ik voor blauw. De juf gebruikte een stevig rietje dat ze vast niette aan de bloem.
  6. Aan het plantenstokje maakte ik nog een bloemblad met gekleurd papier. Ik bevestigde het met dubbelzijdige tape. Op het bloemblad schreef ik hetzelfde versje als de juf.
  7. Het bloempotje kan je beschilderen en met glitter versieren zoals Julia op school deed. Ze gebruikte verf met een metallic effect wat wel echt een mooi resultaat geeft. Wij hadden wat weinig tijd om verf boven te halen (en vooral ook niet heel veel zin in het opkuiswerk achteraf) waardoor ik het potje afwerkte met decoratieve tape.`
  8. De juf vulde het potje met zand maar wij kozen voor aarde zodat we bloemzaadjes konden planten want zaadjes planten vind Julia geweldig.

Moederdag

IMG_6329Het was een prachtige dag met stralend weer. Helaas bracht dat ook heel wat pollen met zich mee waardoor ik me niet al te geweldig voelden. Manlief had een ontbijt in bed gepland met koffiekoeken maar toen werden Julia en ik wakker met zo’n grote honger dat  de trip naar de bakker toch maar afgelast werd en we samen genoten van een lekkere kom havermout.Na het ontbijt vertrokken we naar Tongeren waar mijn ouders wonen. Er was die dag een hele grote stoffenmarkt. Ideaal want we zoeken nog steeds een extra stofje voor de doopsuikerzakjes. Helaas bleken alle thema’s vertegenwoordigd behalve hetgeen wij gekozen hadden. De pollen zorgden er helaas ook voor dat we na minder dan een half uur al huiswaarts keerden. Voor deze speciale dag werd de barbecue aangestoken en genoten we met het hele gezin van gezellige uitgebreide lunch. Manlief had nog veel schoolwerk en vertrok terug huiswaarts. Ik bleef bij mijn ouders en ging samen met mijn mama, Julia, broer en zus op bezoek bij mijn grootouders. Het werd dus een moederdag met vier generaties mama’s onder elkaar. Julia mocht aan alle grootmoeders een bloempotje overhandigen en hoeveel ze ook geoefend had, voor het versje en het bijhorend dansje was ze toch wat verlegen.

Lieve mama, Een mooie bloem voor jou omdat ik van je hou.

Nog een kusje hier, een kusje daar en ik ben klaar

Van je bloempje Julia

Kwamen jullie kleinde spruiten ook met leuke knutselwerkjes naar huis?

Een gedachte over “Knutselen voor mama

Plaats een reactie