een dagje thuis

Kerstmis en nieuwjaar zijn gevierd en de eerste week van de kerstvakantie zit er op. Tijd voor een rustig dagje thuis! Buiten kraakt het dat het vriest, of toch een beetje.

Zoals altijd zetten we de dag in met een lekkere warme kom havermout en daarna is het badtijd! Julia wil naar goede gewoonte eerst niet in bad om er vervolgens niet meer uit te willen maar na een kleine woordenwisseling zitten we gezellig met z’n drietjes in een kuip vol plastic potjes, badeendjes, piraatjes en een heuse visserssloep die dienst doet als piratenschip. Ik krijg ijsjes geserveerd in kleurrijke potjes en geniet van een originele interpretatie van een Piet Piraat show. Broertje sabbelt op een piraatje en kijkt geamuseerd toe naar het gespetter van zijn zusje. Dan volgt de tweede uitdaging van de dag: aankleden. Emile vind al dat geprul aan zijn lijfje maar ambetant en kan toch al flink tegenwerken voor een 4 maandertje en Julia wil eigenlijk enkel zomerse bloemenkleedjes in knalkleuren dragen. Met de feestkledij in de vuile was en het ontbreken van plannen buitenshuis kan ik haar toch overtuigd van een comfy joggingbroek en dito sweater.

Bedtijd voor Emile. Aan de borst doezelt hij in terwijl zijn zus een theekransje met de poppen houdt. Nu broertje in dromenland is is het tijd voor wat moeder dochter tijd! Julia klimt op een stoel om bij de kast te kunnen en even later ligt de hele tafel vol papier, lijm en potloden. Tijd om te knippen en plakken! We werken kaartjes af die ze eerder die week geschilderd had.

We kregen net een hele lading kleertjes voor Julia van een vriendin. Julia is meteen enthousiast om samen de winterkleertjes er uit te zoeken. Uitkleden gaat meestal veel snellen dan aankleden en even later huppelt ze in ondergoed in de woonkamer rond om de nieuwe kleertjes te passen.

Dan is het tijd voor de lunch. We hebben nog wat restjes van het gourmetten op oudejaarsavond. We snijden de aardappeltjes in partjes en doen ze in de wok samen met groene boontjes, champignon, courgette, veggie pestoballetjes en verse kruiden. Julia snijd nog wat feta en kerstomaatjes, voegt een bouillonblokje en wat verse kruiden toe en roert in de wok als een pro. Samen koken vind ik zowat het toppunt van huiselijke gezelligheid. Broertje is ondertussen wakker geworden en kijkt toe vanuit zijn relax terwijl hij Sophie de Giraffe afsabbelt.

Na het eten gaat Julia puzzelen en krijgen haar poppen een medisch onderzoek. Leuk toch zo’n dokterstasje en vooral ook lief van Sinterklaas! Terwijl Emile indommelt aan de borst check ik even mijn GSM en zie ik dat ik een instagram wedstrijd gewonnen heb! Met een foto van Julia op de schaatspiste met de #wintermagietienen winnen we 4 schaatsbeurten en en 4 glaasjes cava of frisdrank! Meteen bel ik naar de Oma om een schaatsdate vast te leggen.

Emile oefent ondertussen zijn nieuwe hobby uit: met zijn voetjes spelen! Doel: tenen in de mond krijgen. Even later is het uit met de pret. Mijn klein ventje is toch wat moe van die drukke feestdagen en heeft nood aan een dagje mamaplakken. Lekker knus in de draagdoek terwijl mama wat opruimt tot Julia aan mijn mouw komt trekken. Honger wederom. In de frigo ligt nog een kommetje aardbeien die over zijn van het feestmaal en we snijden samen nog wat peer en appel in stukjes. Het is nu eenmaal nog kerstvakantie en zo moeder dochter tijd vraagt eigenlijk om wat extra verwennerij dus smelt ik in de microgolf wat zwarte chocolade met cocosroom. Mmmmmh! Chocoladefondue! Dochterlief is echter zo een aardbeienfan dat ze na eenmaal proeven de chocolade overslaat. Wat heb ik toch een gezonde dochter!

Julia gaat schooltje spelen terwijl ik verder opruim. Wanneer ik weer de leefruimte binnenwandel roept ze trots: ‘kijk mama ik heb broer getekend!’. En ja hoor, haar allereerste figuratieve tekening! Wat een mijlpaal. Na haar broer volgt er nog een robot en een dier met heel veel pootjes. Dit was voor mij wel echt het hoogtepunt van de dag, wat een verassing. Broer speelt ondertussen even in zijn parkje met, jawel hoor, zijn tenen!

Ik zet de computer aan. Bij JBC is er een leuke actie met 10% extra op afgeprijsde artikelen dus ja, tijd voor de eerste soldenkoopjes! Julia’s ogen beginnen te blinken en algauw zit ze naast me op de stoel en scrolt ze doorheen de afgeprijsde artikelen. We kiezen een leuk rokje uit voor Julia en kousjes voor Emile want het is nog koppelverkoop. -70% ? 10% extra, dat is mooi meegenomen.

Emile wil aan de borst en Julia kruipt er bij met een boekje. Het is nogal een lang verhaal en een tweede zie ik niet meer zitten dus mag de tv even aan. Emile valt in slaap dus glip ik even richting wasmachine. Wanneer ik weer binnenkom zie ik dat grote zus haar broertje in dromenland vergezeld heeft. Ik begin aan deze blog maar voor hij af is komt manlief binnen en worden de kindjes weer wakker. Het is bovendien toch weer etenstijd.

Allemaal samen trekken we naar de keuken. Vandaag maken we noedels met groentjes in zoetzure saus. We snijden samen groentjes en verse ananas – die al uitgebreid voorgeproefd word. Roeren in de wok kan dochterlief als een volleerde kok maar nog liever voegt ze kruiden en specerijen toe. Voor de zoetzure saus mag ze ketchup, ketjap, bruine suiker, citroensap, bouillon en een kruidenmix toevoegen onder mijn wakend oog want te veel is ook niet lekker natuurlijk!

Na het eten mag ze nog even meezingen met K3 op studio 100 tv en dan is het tijd om te gaan slapen. Pyama aan, tandjes poetsen en 3 verhaaltjes van Jip en Janneke lezen en de dag zit er weer op. Papa ruimt de keuken op terwijl Emile aan zijn avondmaal begint. Mama en Papa tijd. We zetten een Britse detective op maar 30 min later liggen mama en papa in dromenland.

 

 

Geef een reactie

