over olifanten, pechvogels en brokkenpiloten

Als scherven echt geluk brachten zouden we toch al eens de lotto gewonnen hebben. Misschien moeten we gewoon eens meespelen, dat vergroot de kans natuurlijk. Scherven verzamelen we in ieder geval genoeg. Wekelijks een zakje vol!

Olifanten in een porseleinkast

Hoe komt dit? De ruzies laaien hier niet zo hoog op dat de borden in het rond vliegen.wp-1461831573510.jpg We zijn gewoon twee echte klunzen. Types olifant in een porseleinkast. Het ene moment heb je dat leuke glas met die bloemetjes nog in je hand en even later ligt het in 1000 stukken op de grond. Tja, soms heb je er echt geen verklaring voor. Als manlief de afwas gaat doen hoor ik steevast een kwartiertje later geklingel op de grond. “Het is toch niet die mooie…”. “Ja toch wel”. Een leven lang solo – en al meer dan een decenium samen – brokken maken went wel maar het blijft behoorlijk balen.

pechvogels

Het aantal serviezen dat wij er al door jaagden valt niet te tellen. We waren niet altijd de brokkenpiloot verantwoordelijk voor het breken van ons bezit. Soms hadden we gewoon pech. Zo ging een kotgenoot bijvoorbeeld eens helpen met de afwas na een potje gezellig samen koken. Per ongeluk of niet maar even later viel die enorme berg afwas in één keer op de grond. Daar ging het leeuwendeel van ons servies! “Zo, dat scheelt weer een hele hoop werk” was de opmerking van de leukerd in kwestie.

azalea (82)Een jaartje later verhuisden we naar een charmante studio naast een park. Verhuizen is altijd een heel gedoe maar alles spulletjes vonden een plekje. Nog even het servies en de glazen netjes in de kast en klaar is kees. Van op een keukentrapje zette ik het laatste glas in de kast en opeens klats boem – veel kabaal. Ik stond  terug op de grond ten midden van de grootste hoeveelheid scherven die ik ooit zag. De keukenkasten waren in hun geheel van de muur gekomen. Ik kreeg ze bovenop mij samen met alles dat er in zat. Zelfs enkele plastic bekers overleefden dit geweld niet. Tja, de eigenaar bleek niet de beste doe-het-zelver te zijn. Behalve de tassen en borden van die ochtend die in de afwasbak stonden bleef er niets heel.

Kleine brokkenpiloten

Zouden we deze genen doorgeven? Onze zoon is nog een raadsel aangezien hij nog in mijn baarmoeder verblijft en ook over zijn zusje kunnen we geen definitieve conclusies trekken want op tweeënhalf heb je toch nog wat stappen af te leggen in je motorische ontwikkeling. Maar er is hoop. Julia houdt van echte glaasjes met smurfjes of andere figuurtjes en is ook trotse bezitter van enkele porseleinen kommetjes en bordjes. Tot nu toe is er nog maar ééntje van gesneuveld en dat was papa’s schuld, meen ik mij te herinneren. Vorige week kwam ze me echter roepen: ‘er is iets gebeurd mama’, en ja hoor scherven op de grond.

Houden we het niet beter bij plastic? Zo van die kni[kleurige plastic bekers en bordjes met schattige tekeningen? Nee, goed voor op camping maar thuis liever een glas of tas. Een les die we wel al geleerd hebben is om geen geld te geven aan mooie glazen of leuke tassen want het doet eens zo veel pijn als ze even later in de vuilbak belanden.
Gelukkig is er een kringwinkel in de buurt waar je voor twintig cent een glas koopt en voor 40 cent een tas, en gelukkig spring ik daar maar al te graag eens binnen. Onze uitzet bestaat dus uit een bonte verzameling voor dagelijks gebruik en enkele leuke setjes die we bewaren voor bezoek.

Zijn jullie ook zo’n brokkenmakers?

5 gedachtes over “over olifanten, pechvogels en brokkenpiloten

  1. karlienvh zegt:

    Ja, herkenbaar hoor. Wij hebben ook servies en bekers in bamboe, dat zou onbreekbaar zijn, met de nadruk op “zou” 😛 Ik heb vooralsnog niet de indruk dat Dunya mijn onhandigheid geërfd heeft (en ik krijg van haar ook geregeld naar mijn voeten als ik weer eens een mooie beker heb doen sneuvelen, je moet daar voorzichtig mee zijn mama, dat is van glas gemaakt! – alles wat breekbaar is, is volgens haar van glas)

    Like

Geef een reactie

