Zondag marktdag

Markten en beurzen, je houdt er van of niet maar ik ben een echte fan. Uren neuzen van kraam tot kraam op een rommelmarkt, lekkere verse groentjes kopen en proeven van kaasblokjes op de wekelijkse markt ik vind het allemaal even leuk. Als er ergens in de buurt een markt is ben ik graag van de partij! Twee zondagen geleden (ja ik weet het, oud nieuws) was het zo’n echte marktdag! In totaal bezochten we drie totaal verschillende exemplaren.

De tweedehandsbeurs

 

IMG_20160423_101242056

een deeltje van de buit

Eerst gingen we naar Jodoigne, ookwel Geldenaken genoemd, in een sympathieke zaal in een oude meisjesschool werd een tweedehandsbeurs georganiseerd door de franstalige gezinsbond. Het was het type kapstok beurs. Dit houdt in dat alle kleren netjes volgens geslacht en maat georganiseerd zijn. Je maakt je keuze en rekent af aan de uitgang.  Aan de ingang waren geen winkelmandjes maar grote wasmanden! Een beetje gek vond ik eerst tot ik effectief tientallen mensen met een wasmand vol kledij aan de kassa zag staan. Gelukkig waren we op tijd gekomen en bleef er nog heel wat moois voor ons over! De prijzen waren zeer democratisch.

De zondagsmarkt

IMG_20160417_124728672_HDR[1].jpg

beentjes strekken terwijl mama en papa koffie drinken

Een uurtje later stonden we met een volle zak terug op de parking en besloten we dat er zeker nog tijd over was voor een bezoekje aan de zondagsmarkt in Tienen. Ik heb al veel markten in mijn leven bezocht maar dit is toch wel één van de meer veelzijdige exemplaren die ik al tegenkwam. Zowel in aanbod als publiek. Vaste marktkramers verkopen groenten en fruit of kledij, boeren verkopen konijntjes, cavia’s, kippen en allerlei ander pluimvee, en jan met de pet verkoopt er zijn miskoopjes en zolderinhoud. Aan sommige kramen vind je alles ineen, je kan er een parkiet kopen maar evengoed een zak patatten uit den hof, een oude fiets of collectie vinylplaten. Wat ook echt hoort bij naar de markt gaan voor mij is een terrasje doen en daar is het Tiens Theatercafé de  ideale plaats voor. Eén van de weinige plaatsen die ik ken waar er binnen manoeuvreerruimte genoeg is voor een buggy en plaats voor de hond om te liggen. Julia vind vooral de zelfbediening in chips geweldig! Het terras ligt op een binnenplein waar plaats genoeg is voor haar om rond te lopen, al dan niet samen met de hond.

De bloemen- en planten markt

IMG_20160417_155518786.jpg

Een fleurige markt!

Nadat we thuis onze buikjes rond gegeten hadden met knapperig Marrokaans brood, olijfjes met cashewnoten en verse kaas met basilicum van op de markt dachten we na over een verdere planning van de dag. In Jodoigne zagen we eerder die dag reclame voor het’Festival Fleurs et Jardin, een bloemen en planten markt, ideaal dus! Erg veel marktkramers waren er niet maar het was wel de ideale gelegenheid om dit leuk stadje eens te verkennen. Julia vond het een geweldige uitstap want ze is helemaal gefascineerd door bloemen. Aan elke kraam ging ze naar de bloemetjes kijken, er aan ruiken of hen zelf een kusje geven. Toen we op de markt vertrokken wou ze zelfs eerst nog even afscheid nemen van haar kleurrijke vriendjes. We kochten eigenlijk enkel 3 soorten salade om in de tuin te planten.

Andere favorieten

IMG_20160426_143955340.jpg

enkele schatten van het vossenplein

Mijn favoriet nummer een is de dagelijkse brocante op het Brusselse Vossenplein. Als je echte koopjes wil doen en liever tussen locals dan toeristen rondsnuffelt kan je best in de week gaan. Wat ik daar al allemaal gekocht heb is echt te gek om op te noemen, en vooral ook te veel. De meeste kramen bestaan uit een laken op de grond met enkele pronkstukken en verder voornamelijk dozen met een mix van kleren, boeken, porselein, speelgoed,… De meeste voorwerpen koop je voor een luttele euro en onderhandelen over de prijs is hier zeker op zijn plaats. Best veel zakken meenemen en misschien een muilezeltje want ik heb tijdens de lange terugweg, te voet en met het openbaar, vervoer vaak gevloekt over die extra kilo’s. Rond het plein vind je vele leuke cafeetjes zoals het warm water en als je daar weer buiten bent geraak je zo weer verdwaald in de aangrenzende straatjes met hippe (antiek-)winkeltjes die de marollenwijk te bieden heeft.Julia vind deze markt ook heel leuk want in dozen snuffelen vind ze geweldig!

Een andere favoriet in diezelfde stad is de zondagse Zuidmarkt. Als je een kilo mango’s voor 2 euro wil kopen, een palmboom of  hortensia, exotische kruiden, extravagante kleren, bonte stofjes of zelfs een wasmachine ben je hier aan het juiste adres.Je kan lekker eten op de markt zelf of in de theehuizen er rond. Wel even kijken vooraleer je binnenstapt want niet alle etablissementen zijn hier even euhm koosjer. Nooit vertrek ik hier trouwens zonder bezoekje aan een van de vele Spaanse winkels voor wat kaas uit de Pyreneeën en aioli. De kleinsten van de familie kunnen zich hier zeker vermaken hoewel het op zomerse dagen wel erg druk kan zijn.

IMG_20160423_103137390.jpg

wat een koopje van op de Antiekmarkt

De Antiekmarkt in Tongeren, mijn thuisstad, vind ik ook reuzegezellig. in de 350 kramen en 40 antiekwinkels vind je echte antiquiteiten zoals oude munten of juwelen, mooi ingebonden boeken of kasten in Louis XIV stijl. De prijzen liggen hier natuurlijk wat hoger dan op het Vossenplein bijvoorbeeld maar toch kan je ook hier echte koopjes doen.Het schommelpaard op de foto vonden we hier voor minder dan 20 euro. Terrasjes zijn er in de oudste stad van België genoeg voor een lekkere kop koffie of een stukje Limburgse fruittaart. Als je kindjes bij hebt is stadspark de motten waar je naast een speeltuin ook een terras hebt ene leuke tussenstop. Deze markt is best wel ‘kidsproof’ hoewel je iets meer moet opletten dat ze geen delfts porselein vertrappelen.

IMG_20160426_144344928_HDR.jpg

vintage wiegje met popje

De tweedehandsbeurzen in de buurt van de gezinsbond noteer ik ook steeds in mijn agenda. Voor mooie prijsjes vind je hier kleertjes en speelgoed. De ideale gelegenheid want zowel uit economische als ecologische redenen probeer ik de meeste (kinder-)kledij tweedehands te kopen. Voor ons ook de ideale moeder-dochter uitstap. Tijdens de laatste beurzen kocht ik verschillende superleuke rokjes, maar gelukkig is het beursseizoen nog niet ten einde want opeens beslist Julia dat ze toch liever kleedjes heeft!

Lokale jaarlijkse rommelmarkten zijn ook toppers want hier kan je vaak de beste koopjes doen. Dit geweldige poppenbedje kocht ik samen met de pop voor 8 euro op een rommelmarkt in een naburig Waals dorpje!

Wat vinden jullie de leukste markten?

7 gedachtes over “Zondag marktdag

  1. ByJon zegt:

    Wat veel marktjes… Ik vind het ook altijd leuk. Maar ga er helaas niet zo vaak heen.
    As zondag ga ik zelf op de vrijmarkt staan. Even wat spullen verkopen, speelgoed en kleertjes enz

    Like

Geef een reactie

