Een paasmandje

imageJulia werd ziek donderdagnacht. Vrijdag dagje thuis bij de mama dus maar nu bleef haar paasmandje natuurlijk op school tot na de vakantie dus gingen we samen aan de slag.

We keken samen op Pinterest. Uiteindelijk kozen we om een mandje met stofjes te maken. Op de afbeelding hiernaast kan je het originele idee zien.

Op mijn Pinterest bord ‘Pasen’ vind je nog ideeën voor leuke paasmandjes en andere paasknutsels.

benodigdheden

  • stofjes
  • eventueel vilt voor de binnenkant
  • lijm – ik gebruikte glans mod podge die ik ooit in de Wibra kocht.
  • Stofschaar
  • Ballon
  • Lintje voor de rand
  • stevig lint of reep vilt voor het hengsel
  • 2 knopen
  • doosje om de ballon recht te houden
  • wegwerphandschoenen

Werkwijze

  • Kies leuke bij elkaar passende stofjes uit. Julia vond het heel leuk om in de stoffenmand te rommelen.
  • Knip kleine vierkantjes uit het stof en de vilt. Terwijl ik dit deed mocht Julia met een schaartje papier in stukjes knippen want stof was nog wat moeilijk voor haar.
  • Ik nam een vierkant doosje waar ik de opgeblazen ballon omgekeerd in plaatste om het gemakkelijk te kunnen beplakken.
  • We deden wegwerp handschoentjes aan om onze huid tegen de lijm te beschermen die – aan de geur af te leiden – toch eerder giftig is voor kindjes en zwangere vrouwen. Voor Julia waren ze natuurlijk te groot – zoals je op de foto kan zien – maar ik maakte ze vast met een lintje.
  • Julia mocht de stukjes stof in de lijm drenken en op de ballon plakken. Voor de stevigheid plakte ik eerst een laagje vilt. Ik gebruikte lichtblauw en geel vilt, kleuren die bij de stofjes aansluiten. Vervolgens brachten we een tweede laag aan met de stofjes. Het plakken was iets te ‘plakkerig’ om foto’s van te trekken, maar het was plezant!
  • Als de ballon helemaal beplakt is moet je het gewoon nog laten drogen. Dit duurt minstens een dag.
  • Eenmaal droog plakte ik een kanten lint aan de rand en naaide ik een reep vilt vast als hengsel met behulp van een knoopje aan elke kant. Ik beplakte het vilten hengsel met hetzelfde kanten lint.
  • ik vulde de binnenkant van het mandje met namaak gras

Het resultaat

Julia vond het heel leuk om te maken en was heel trots op het mandje eenmaal het klaar was. Ze raapte veel paaseitjes en had veel plezier op het paasfeest

wp-1459273589601.jpg Een feesthoed!

Om het feest compleet te maken was er nog een feesthoed nodig dus maakten we een paashaaskroon! Julia dacht al even dat het haar verjaardag was dus vertelde ik maar dat het de verjaardag van de paashaas is. We zijn sowieso al niet gelovig en verder lijkt ze me toch nog wat te klein voor paasverhalen over kruisigingen en zo. Ze was druk aan het puzzelen toen ik een foto wou nemen en had echt geen tijd om even op te kijken.

 

 

Het werd een leuk paasfeest!

Een gedachte over “Een paasmandje

Geef een reactie

