Wat zit er in de boekentas?

Eind januari viel onze frank dat onze dochter vroeger dan gepland naar de kleuterschool mag. Klinkt een beetje gek natuurlijk maar hier vind je het hele verhaal. Onmiddellijk begon de zoektocht naar de juiste boterhammen- en snackdoosjes en drinkbusjes. Als vegetariër en eigenlijk ook gewoon als mama hecht ik veel belang aan gezonde voeding die ik dan ook liefst op een gezonde manier verpak zonder het milieu al te veel te belasten met onnodig afval.

Ze krijgt elke dag twee dingen mee om te drinken. Ze mocht zelf een sigg drinkbus kiezen uit de lokale outdoor winkel die ik gewoon elke dag met water vul. Deze drinkbussen gaan (hopelijk) lang mee en als er iets stuk is kan je de dop gewoon vervangen. De eerste week gaf ik haar een drankkartonnetje mee met sojamelk, al dan niet met een lekker smaakje. Omdat dit niet de meest gezonde drankjes zijn voor elke dag en het  natuurlijk ook het nodige afval met zich meebrengt bestelde ik hervulbare drinkbusjes. Ze hebben ook een rietje en lijken op hun wegwerpvriendjes maar zijn wel wat groter. Meestal vul ik ze met water en stukjes fruit voor een lekker smaakje. Gisteren waren het mandarijntjes en vandaag druifjes. Julia is zot van haar ‘drink in the box’. Op haar sigg drinkbus is ze ook heel trots want er staat een prinses op! Ze heft wel wat moeten oefenen om de dop open te krijgen. Het is een sportdop waar je eerst een draai aan moet geven.

Om te snacken  krijgt ze meestal een stuk fruit mee en iets hartig. Vandaag kreeg ze bijvoorbeeld kiwi mee en een doosje met mini soepstengels en kaasblokjes. Soms krijgt ze ook koekjes mee, liefst iets gezond zoals spelt koekjes van Ella’s kitchen,rozijntjes, nootjes of olijfjes. Van een vriendin kreeg ze een speciale doos om een banaan in te bewaren. Denk dat we anders al vaak een geplette banaan in haar boekentas teruggevonden zouden hebben.

Om te lunchen krijgt ze meestal boterhammen en soms pasta of rijst. Ze kreeg een mooie brooddoos cadeau die we elke dag vullen met 3 boterhammetjes. Ik probeer ze gezond te beleggen met een omelet, vegetarische spread of kaas en wat groentjes. Geraspte wortel, schijfjes paprika of komkommer, mais, avocado,… Tot nu toe valt het allemaal in de smaak. Volgens mij heeft ze zo’n grote honger op school dat ze ook minder kieskeurig is dan thuis. Vandaag zat er een boterham met chaumes en paprika en twee met roomkaas en avocado in haar brooddoos.Meestal hou ik wat vers gesneden groentjes aan de kant de avond tevoren bij het koken. Als er pasta of rijst op het menu staat krijgt ze dit mee in een voedselthermos van Skiphop. Pasta meng ik met bijvoorbeeld tomaat, mozarella, pijnboompitten en verse basillicum en rijst met wortel, mais en veggie blokjes. Klinkt veel werk maar dit prepareer ik meestal de avond tevoren tijdens het koken. Dit bespaard werk in de ochtend in tegenstelling tot boterhammen die ik altijd vlak voor vertrek smeer.

 

Voila, dit is dus wat er tot nu toe allemaal in de boekentas van mijn dochter beland.

Hebben jullie nog gezonde snack en lunch ideeën?

Geef een reactie

