De geneugten van onaangekondigd bezoek

Ik zou soms (nadruk op soms) maar al te graag een desperate housewive zijn met het perfecte huis,  die er altijd goed uitziet, met een kast vol zelfgemaakte koekjes die de hele dag uit het raam staart met een tas koffie in de hand of elegant de krant leest, wachtend op onaangekondigd bezoek komt met wie ik mijn vreugdevol en perfecte leventje kan delen.

Jammer genoeg ligt de realiteit hier meestal ver van af, en op de zeldzame momenten dat ik dit beeld een klein beetje benader komt er uiteraard net nooit iemand aanbellen.

Wanneer krijgen wij onverwacht bezoek:

… Als je net je oudste lelijkste kleren aanhebt, of zoals mij wel vaker gebeurt als het weer het toelaat nauwelijks kleren draagt. Sorry maar ik ben nu eenmaal een beetje een naturist, zeker sinds Julia geboren is en verknocht raakte aan mijn boezem. 

… Als net de koffie op is, je man de avond er voren twee pakken koeken aan de computer op at en zelfs de hond geen interesse meer heeft in het enige overblijvende koekje in de kast. Die zeldzame momenten dat ik spontaan een cake bak nodigt zelden iemand zichzelf uit. Alle begrip hiervoor want ik ben nu eenmaal geen bakwonder.

… Als je net van plan bent om de restjes van de avond ervoren op te eten – net nog voldoende voor jullie drie, als je voor een keer eens niet te veel eten gemaakt hebt, als je kelder eens niet lijkt op een mini-superette en je voorraad proviand zich beperkt tot een half pak diepvriesspinazie, een blik ananas en uitgedroogde gemalen kaas, dan komt er net iemand onverwacht binnenvallen voor etenstijd.

… Als je net op het punt staat te vertrekken, naar de winkel bijvoorbeeld aangezien de (koel-)kasten leeg zijn.

… Als je net eens ruzie hebt met manlief, eindelijk je frustraties eens kwijt kunt en echt geen derde mening nodig hebt.

… Als je kleintje eindelijk slaapt en je eindelijk een douche kan nemen om eindelijk je benen te scheren omdat het eindelijk (of eigenlijk al 2 weken) mooi weer is zodat je eindelijk je lange broek in de kast kan hangen.

… Als je voor een 1 keer toegeeft aan de verleiding om naast je kleine schat te kruipen ,  en je voor 1 keer het huishouden even laat voor wat het, de vermoeidheid laat winnen en een middagdutje wil doen.

… Als net de zeer zeldzame gelegenheid zich voordoet dat je als (niet meer zo) kersverse mama een kleintje hebt dat slaapt in de wieg en niet aan de borst en je even een moment voor jezelf wil nemen omdat je net inspiratie hebt voor een leuke d.i.y. of tekening en het huishouden er even mee door kan. 

… Als Julia net een lastig moment heeft, gewoon rust en regelmaat (en dus ook geen bezoek) wil en al je aandacht luidruchtig en met veel gezeur opeist terwijl ze meestal zo een schatje is.

… Als je net voor de keuze staat of je eerst de kak op het tapijt opruimt (die de hond anders opeet- sorry voor de info) of toch maar eerst de kak op je peuter en jezelf aanpakt?

… Als je net een baaldag had op het werk en even niemand wil zien – wij werken allebei met mensen, meestal heel leuk maar soms komt het eens je keel uit – en je gewoon eens lekker alleen wil zijn. 

… Als er net iets vies is uitgelopen in de frigo en de volledige ondergelopen inhoud tentoongespreid staat op de eettafel, inclusief die kaas met haren op en dat pakje krielaardappelen dat niet zwart hoort te zijn.

…Als je huis net dat punt bereikt heeft waarop je denkt help dit krijgen we nooit meer goed, laten we gewoon verhuizen naar een hutje in Timboektoe, want als net alles gepoetst en opgeruimd is komt er nooit toevallig iemand binnen springen. 

Begrijp mij niet verkeerd. Ik hou van bezoek, mijn deur staat open, ik kook graag voor wie langskomt. Ik sta alleen niet graag letterlijk en figuurlijk in mijn blootje. Een klein seintje, eventjes op voorhand. Een klein beetje respijt om gauw de ergste aandachtspunten aan te pakken, en -heel belangrijk – een jokerbeurt voor de momenten dat het echt niet past. Gewoon omdat in een mensenleven  soms  alles even samenkomt en je (planning) even faalt en je soms even geen onaangekondigt bezoek kan gebruiken.

wat zijn jullie ervaringen met onverwacht bezoek?

5 gedachtes over “De geneugten van onaangekondigd bezoek

  1. Clivi zegt:

    Herkenbaar, echt alles haha! Ik vind bezoek echt gezellig, maar inderdaad graag even van tevoren melden. Ik vind het dan ook heel moeilijk om m’n knop om te zetten als ze er zijn. In mijn hoofd ben ik dan nog met van alles bezig en flink aan het balen dat ik op dat moment bezoek heb.

    Like

  2. Slinki zegt:

    Ik heb echt zalig gelachen met de herkenbaarheid, ook zonder kindjes is het al paniekerig in de eerste de beste kleren springen en kattenhaar, rondslingerende kleren en klimspullen ruimen en nog raprap de berg afwas net iets ‘opgeruimder’ stapelen (nadelen van een open keuken) bij onaangekondigd bezoek :D. Als daar ooit ne mini bij komt wordt dat er niet gemakkelijker op!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

