Mama en Julia maken broodpudding

Julia is ziek sinds donderdag. Vandaag was ze al een beetje beter maar nog steeds te ziek om naar school te gaan, dus moest ik een activiteit bedenken! We hadden nog een heleboel oud brood dus maakten we een goedgevulde broodpudding.

Ingrediënten

image

  • 400 gram oud brood zonder korsten – meestal word er enkel wit brood gebruikt, maar ik gebruikte vooral volkoren brood
  • 400 ml melk (ik gebruikte cocos- en gewone melk)
  • 4 eieren
  • een zakje vanillepudding
  • chocoladedruppels
  • cacao (ik gebruikte ook nog een restje chocoladevlokken dat in de kast stonden)
  • handvol rozijnen
  • handvol pecannoten
  • Bruine suiker
  • ahornsiroop
  • handvol blauwe bessen
  • rijpe banaan, dit maakt het smeuïg en zoet.

Bereiding

  • Eerst even de oven aanzetten op 180 graden
  • Ik sneed de korsten van het brood en Julia brak het brood in stukjes

image

  • Ondertussen warmde ik de melk  op tot die lauwwarm was, ik deed er ahornsiroop en een beetje bruine suiker bij (de hoeveelheid kies je best zelf naargelang hoe zoet je het wil, ik gebruikte ongeveer een soeplepel van de siroop en 2 koffielepels bruine suiker)
  • Julia mocht het brood in de ketel warme melk doen en roeren tot het allemaal zompig werd en de banaan in stukjes doen en er aan toe voegen

image

  • Ondertussen mengde ik het ei met het zakje vanillepudding, ik ging er ook even met de mixer door- sommige recepten gebruiken ook bakpoeder en vanillepoeder maar dit had ik niet in huis

image

  • Ik mixte de broodmengeling samen  met het eiermengsel tot een glad beslag.
  • Julia mocht er daarna nog allerlei lekkers aan toevoegen: Rozijnen, pecannoten, cacaopoeder, chocoladevlokken en chocoladedruppels.

image

  • ik goot het beslag in een ingevette bakvorm en daarna werkten we het af met blauwe bessen en chocoladedruppels.
  • Na een uur mocht het uit de over. Wel even in prikken om te kijken of het niet meer te nat is van binnen.

Resultaat

image

Foto’s trekken van eten is niet mijn specialiteit maar het smaakte echt veel beter dan het er uit zag.

Julia vond het superleuk om te maken, ze kon dan ook heel veel zelf doen. Het wachten tot de broodpudding klaar was spannend en ideaal voor haar om nog een dutje te doen. We waren allebei supertevreden van het resultaat! De cake was echt lekker en smeuïg en dankzij de noten en dankzij het fruit lijkt het toch alsof je een gezond tussendoortje eet. Het is wel goed vullend, en volgens mij zou een bolletje vanille-ijs met bosbessencoulis er ook wel bij passen.

image

3 gedachtes over “Mama en Julia maken broodpudding

Geef een reactie

