Wat er zo leuk is aan co-sleeping

Ik schreef reeds eerder een blog over het slaapgedrag van mijn dochtertje maar vertelde hier eigenlijk weinig over co-sleeping of te wel allemaal gezellig samen slapen.

image

Vanaf haar eerste nacht uit de buik nam ik Julia naast me in bed en nu tweeënhalf jaar later is dit nog steeds zo.

Julia was een rustige en ontspannen baby, altijd vrolijk. Mama en vooral de borstjes waren altijd dicht bij, ook s’ nacht. Wenen deed ze nauwelijks, als ze honger had of troost zocht was de borst er.

Ze werd groter en ging naar de crèche. We misten elkaar overdag maar s’nachts konden we de schade inhalen. Ik laadde haar batterijen op met moederliefde, ik broedde haar uit als een moederkloek zodat ze er weer een dagje tegen aan kon. Nog steeds kreeg ze borstvoeding op vraag, ook s’nachts.

image

Ze groeide op tot een zelfstandige en zelfzekere kleine meid, klaar om de wereld te ontdekken. Ze had mij steeds minder nodig maar s’nachts genoot ze er van om nog even een heel klein meisje te zijn.

Vaak kijk ik naar haar en denk ik terug aan die eerste nacht in het ziekenhuis. Wat is ze veranderd, en toch ook weer niet. Ik zie hoe ze in haar slaap glimlacht of haar wenkbrauwen fronst. Soms zucht ze zachtjes of knort ze een keer. Ze praat in haar slaap: ‘mama kom bij mij’, ‘borst mama’, en soms ‘nee, laat mij gerust’, … Als ze een nachtmerrie heeft kruipt ze dicht tegen mij aan of wordt ze boos en slaat ze wild in het rond. Soms maakt ze alle hoeken van het bed, ze komt bovenop mij liggen of met haar voeten op papa zijn hoofd, aan ons voeteinde of met haar voeten op haar kussen.

image

Als ze ziek is hou ik haar de hele tijd in de gaten. Stijgt haar koorts wordt ik meteen wakker om perdolan te geven. Haar papa en ik zouden geen oog toe doen als ze dan in een bedje ver weg zou liggen.

Wat een feest ook om s’ochtends oog in oog met je oogappel wakker te worden. Eerst omdat ze alvast aan haar moedermelkontbijt begonnen is, later omdat ze zachtjes je haren streelt en in je wang knijpt of nog later mama fluistert. Ondertussen omdat ze bovenop je komt zitten om je hele natte kussen te geven om vervolgens uit bed te klimmen en papa zijn klok en bril te brengen en mij mijn warme trui zodat je snel aan die havermout kan beginnen.

image

Hebben jullie ook leuke ervaringen met co-sleeping?

4 gedachtes over “Wat er zo leuk is aan co-sleeping

Geef een reactie

