De ochtendspits

De ochtenden zijn vaak een (verbaal) hindernissenparcours waarbij veel geduld en diplomatie vereist is om succesvol de eindmeet te halen.
image

Het begint aan de ontbijttafel. De ene dag wil ze havermout met banaan en de dag erna lijkt haar wereld even te vergaan als je zomaar plakjes banaan in haar kommetje doet. Ze wil liefst ook geen beker maar een glas met een smurf op en een oranje kom zou toch beter zijn dan een blauwe.

Dan is het badtijd, eerst wil ze er niet in en eens ze er in is wil ze er niet meer uit.

image

Mama: je mag je pyama uitdoen en in bad gaan
Julia: nee, nog niet
Mama: als jij het niet doet doe ik het
Julia: nee, ik ga nog een puzzel maken
Mama: als je nu niet in bad gaat moet mama boos worden. … Moet ik boos worden?
Julia: ja
Mama: (met verhoffen stem) Julia doe je pyjama uit en ga in bad
Julia: ok dan

Mama: kom je uit bad
Julia: ik kan nog niet uit bad komen, ik moet met de zebra spelen
Mama: we zijn gehaast
Julia: nee mama, ik heb tijd

Vervolgens aankleden, iets dat ze liefst alleen doet. Ze is wel vrij behendig maar de onderbroekjes eindigen toch vaak achterstevoren en/of binnenstebuiten rond de billetjes. ‘Nee mama Ikke doen’, ‘Ok schat doe je broek maar aan’ ‘Nee mama helpen

Als ik echt pech hebben is ze niet akkoord met mijn kledingkeuze en wil zij kiezen, en laat ze nu net een hele moeilijke beslisser zijn.

image

Tandenpoetsen: ze heeft er nooit zin in maar eenmaal bezig weet ze van geen ophouden. Eerst moet ik haar overtuigen met verhalen over stoute beestjes die in tanden bijten en prinsessen die ook mooie witte tanden hebben. Als ik rond ben mag ze nog even zelf poetsen. Ze blijft dan maar slurpen aan de tandenborstel die ze net onder de kraan gehouden heeft. ‘Wil je een glas water?’ Nee hoor.

Ze houdt er van om aan de wastafel te staan en dan vooral om met water te spelen. ‘Nee lieve schat je moet je handen echt niet nog eens wassen’

En dan is er nog het drama dat speldjes kiezen heet want ze wil er niet met maar ook niet zonder. En welke speldjes? … Uiteraard kies ik verkeerd. Meestal schuif ik er gauw twee in haar haren als ze even niet oplet. Kleine meisjes voor de spiegel, het is me wat!

image

Net als mama wil ze graag deo en dagcrème (verder geraak ik eigenlijk nooit) en niet haar eigen crème maar die uit het glazen potje.

Mama: later als je groot bent mag je ook deo.
Julia: Ik ben al groot
Mama: als je groot bent moet je de tut ook wegdoen want mama heeft ook geen tut meer.
Julia: nee ik moet nog groeien mama en dan is de tut voor het babytje

Met het aandoen van jas en schoenen kunnen mama en papa ook nog heel wat mis doen en dan zit ze nog niet in de koets/autostoel/fietsstoel… Op één of andere manier geraken we toch steeds op tijd de deur uit en hebben we het toch altijd gezellig in de ochtend. Ben benieuwd wat dat zal geven met twee kindjes om klaar te maken.

image

Werken jullie lieverds ook altijd zo goed mee s’ochtends?

2 gedachtes over “De ochtendspits

  1. mamaclivi zegt:

    Hahaha! Wat schrijf je dat leuk. Ben heel benieuwd hoe dat later hier gaat, ben zelf al geen held in de ochtend wat betreft rustig aan doen en tijd nemen voor het ontbijt bijvoorbeeld. Straks moet ik wel, benieuwd hoe dat gaat uitpakken.. Denk chaos in huis haha!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

