Mama aan de schoolpoort

image

Sinds deze week ben ik ook een mama aan de schoolpoort. Maandag bracht ik Julia voor her eerst naar de kleuterklas. Allebei zo fier als een gieter, zij op haar nieuwe boekentas en ik op mijn kleine meid die dapper de klas in wandelde zonder een traantje te laten.

Om 15:25 mocht ik haar gaan halen en reeds enkele minuten eerder stond aan de schoolpoort. Het viel meteen op dat de ouders in kliekjes verdeeld zijn maar wat me het meest verbaasde was het schouwspel eens de schoolbel luidde. De kliekjes vielen uiteen, het was nu ieder voor zich, om zo snel mogelijk door de poort te lopen richting klas van kindlief. Ik denk dat ik liever om 15:30 aankom om rustig naar het klasje te wandelen.

Vanaf dag één leek mijn dochtertje zich helemaal thuis te voelen in deze nieuwe habitat. De hele week vertrok ze met veel zin naar school om moe en tevreden weer thuis te komen. Het school ritme, zonder middagdutjes, lijkt haar ook veel beter te liggen. Ze veranderde meteen van een moeilijke slaper in Doornroosje! Komt goed uit want door de zwangerschap ben ik best moe s’avonds.

Sinds een tijdje had ze het wat moeilijk. Meer maal daags veranderde ze in een kleine draak die amper te temmen was. De oorzaak kon echt alles zijn, een beker op de verkeerde plaats zetten, de kraan te vroeg toe draaien, … Ik dacht dat ze het misschien moeilijk had doordat ik ziek was – leve het eerste trimester – maar waarschijnlijk was het ook het ritme in de crèche en het gebrek aan uitdaging. Deze week bleef de draak in de kast en was mijn meisje terug haar lieve ontspannen zelf. Ja, van peuter naar kleuter, wat een verandering!

Ik ben echt blij dat ik op mijn gevoel af ging en haar toch vroeger dan gepland naar de kleuterschool liet gaan. Alle bezorgdheden die ik op voorhand had zoals ‘gaan ze wel goed voor haar zorgen’ bleken ongegrond. Mijn zelfstandige meid heeft eigenlijk niet meer zo veel zorg nodig en wil gewoon lekker klauteren op de speelplaats en bijleren in de klas.

Het lukt tot nu toe ook om haar steeds een gezonde lunch en tussendoortjes mee te geven. Hier schreef ik op voorhand reeds een blog over en omdat dit onderwerp mij wel nauw aan het hart ligt zal ik er binnenkort nog wel een blogje aan wijden. Om de week goed af te sluiten kozen we toch voor een vieruurtje met wat meer suiker en aten we het eerste ijsje van het jaar in de winterzon!

image

Hoe viel voor jullie de overgang van peuter naar kleuter mee?

7 gedachtes over “Mama aan de schoolpoort

Geef een reactie

