Prinsessenkroon

IMG_20160202_134311628

Nope, aan de prinsessenjurk ben ik nog niet begonnen. Omdat het dit weekend reeds carnaval is en de jurk ook tegen dan nog steeds een punt op mijn to-do lijstje zal zijn heb ik uiteindelijk een prinsessenrokje met vleugeltjes besteld. Dochtertje is er superblij mee! Ze zou dit het liefst elke dag aan doen naar het kinderdagverblijf. Bij JBC vond ik ook een ‘prinsessentrui’ die er leuk bij past. Het blijft wel kriebelen om aan die jurk te beginnen, maar eerst eens een bezoekje aan een stoffenwinkel brengen. Julia wil graag dat hij oranje wordt. Lijkt me wel leuk, zo een ‘zonneprinsesje’. Eens iets anders dan een roze suikerbol, hoewel ik dit best wel schattig vind.

Benodigdheden

  • vilt in 2 kleuren – van bij Hema
  • glanzend stof – van bij Zeeman
  • vulling
  • parels
  • parelsnoer – ik kocht dit ooit om rond een kaars te draaien maar je kan het ook zelf maken door pareltjes aan een dun ijzerdraadje te rijgen
  • naald en draad
  • textiellijm
  • lint
  • elastiek
  • Stofschaar, pen en papier

Ongeveer dezelfde materialen werden voor het toverstafje gebruikt, dus voor meer foto’s kan je hier terecht.

Werkwijze

De werkwijze is praktisch dezelfde als voor het toverstafje. Voor meer foto’s van de werkwijze kan je dan ook hier terecht

  1. Ik knipte eerst twee kroontjes uit in vilt. Het glanzende stof gebruikte ik dit maal enkel voor de voorkant. Je kan het glanzend stofje op voorhand vastnieten aan het vilt op voorhand zodat je beide tegelijk kan uitknippen. Wel opletten dat je de punten ruim genoeg maakt, anders krijg je het niet meer omgedraaid, zeker als je er nog eens een parel van formaat op vastgenaaid hebt. Ik maakte de mijne een stuk groter dan op de gebruikte afbeelding.
  2. Met een losse steek naai je het glanzend stofje en het vilt aan elkaar. gewoon voor het gemak bij de volgende stap.
  3. Versier met parels – dit maal hield ik het zeker niet sober. Ik vond ook een leuke zilveren bloem in mijn collectie ‘rommeldingen’ die het juweeltje van de kroon werd.
  4. Naai beide helften binnenstebuiten aan elkaar en laat een gat open om het geheel om te draaien en te vullen. Ik liet dit groot genoeg omdat ik wat gesukkel voorzag met het omdraaien.
  5. Draai om en vul op – Goed aanduwen tot in de puntjes om een  mooie vorm te krijgen. Vooral de puntjes zijn lastig. Ik vulde het wel niet te strak op
  6. Werk het stokje af met de tape, doe wat lijm op het uiteinde en steek het in het sterretje.
  7. Naai het gat zo goed mogelijk dicht. Beetje slordig is niet zo erg want dankzij de volgende stap zie je er toch niets meer van.
  8. Werk af met het parelsnoer door het met naald en draad op de naad te bevestigen. Dit gaat vrij gemakkelijk en zo ziet het er ook mooi afgewerkt uit. Dankzij de ijzerdraad kan je de kroon wat in een vorm duwen.
  9. De elastiek maakte ik door twee linten aan elkaar past te plakken met textiellijm en er eenmaal gedroogd een elastiek doorheen te halen. Zoals je op de foto’s kan zien is de elastiek wel wat slordig aan het kroontje vastgemaakt. Ik had om dit weg te werken beter twee openingen voorzien aan de zijkanten van de kroon. Gelukkig zie je hier niets van als ze het op heeft.

 

Voor carnaval heeft ze dan toch al een toverstafje van mama’s fabrikaat en ondertussen ook een kroontje en een kitscherige parelketting. Deze laatste maakte ik gauw om een cadeautje voor op de schouw te hebben.

IMG_20160202_144302115

Geef een reactie

