Help, mijn peuter wordt een kleuter

image

Het moment is dan toch daar, plots, sneller dan gepland. Binnen twee weken nemen we afscheid van de peutertijd want Julia gaat naar school.

Sneller, hoe zo dan? Wel, blijkbaar ben ik niet de enige met een rekenprobleem. Vorig jaar schreef ik haar in voor de kleuterschool. Ik ging er van uit dat ze na het krokusverlof zou mogen starten. De secretaresse verzekerde me dat dit niet klopte, ze was nog te jong. Haar eerste schooldag zou in April 2016 zijn. Als het op cijfers aankomt in een discussie heb ik meestal ongelijk  aangezien ik dyscalculie heb dus gaf ik gewoon toe.  Ik had dan ook al eerst doorgegeven dat ze in 2014 geboren was in plaats van 2013. Oeps.

Enkele maanden later veranderden we van kinderdagverblijf doordat we verhuisd waren. Daar hoorde ik het zelfde verhaal. Met krokus is ze net te jong dus zal het voor Pasen zijn.
Ook al was ik vrij zeker dat ze eind januari tweeënhalf werd. Krokus zou gewoon wel vroeg vallen, of misschien mogen ze pas vanaf 2 jaar en 7 maanden, of zit het onthaalklasje al vol .. Klinkt allemaal absurd, ik weet het, maar toch legden we ons er bij neer.

Na de kerstvakantie vertrokken er verschillende kindjes uit haar groepje naar school. Dat vond ze heel spijtig want haar vriendinnetje was weg. “Manon naar school, komt niet terug, Julia ook naar school” zei ze dagelijks al pruilend.

Schoolrijp lijkt ze wel. Ze is al meer dan een half jaar zindelijk, zelfs s’nacht, heeft geen middagdutje meer nodig, kan zich vrijwel zelfstandig aankleden en eten, … Kortom ze lijkt er klaar voor.

image

Na lang twijfelen belde ik de school toch maar, en wat bleek, ze hadden zich vergist, Julia mag op 1 februari starten! Zo snel! Met de, ondertussen nieuwe, secretaresse sprak ik af dat we zouden wachten tot 15 februari, het einde van het krokusverlof.

Oei, wat nu? Het kinderdagverblijf ingelichten, een boekentasje kopen en een brooddoos en verder vooral veel twijfelen. Is dit wel een goed idee, gaan ze wel echt voor haar zorgen? Ze heeft zo een lieve juf nu, wat als de schooljuf minder leuk blijkt te zijn? Kozen we wel de juiste school? Wat geef ik haar s’ middags mee? En om 10h? Wat als ze haar broekje niet alleen open krijgt, of haar boterhammendoos? Zullen ze haar helpen?

Zelf ging ik niet zo graag naar school. Zolang mijn herinneringen hierover teruggaan was het van moeten en wachten op vakantie. Hopelijk gaat zij wel graag, zoals ze ook graag naar het kinderdagverblijf gaat. Waarschijnlijk zal het allemaal wel loslopen, maar alle begin is spannend.

Na veel rond surfen bestelde ik een boekentasje bij Zalando van Lässig. We hebben  hier ook een luiertas van waar we veel blij mee zijn. Bij kidswithflair vond ik een leuke bentobox.

 

Wat was jullie grootste bezorgdheid toen je kindje naar school ging en viel dat uiteindelijk mee die eerste schooldagen?

2 gedachtes over “Help, mijn peuter wordt een kleuter

Geef een reactie

