van pinterest idee naar leuke t-shirt

Het idee

Als liefhebber van geknutsel en zelfmakerij zoek ik geregeld op pinterest naar inspiratie. Af en toe maak ik dan ook effectief iets.

Ik kocht net een hoop kinderkleding, nu het nog solden is, waaronder verschillende basisstukken die wel wat opgeleukt mogen worden om ze als  pakje op de schouw te leggen. Dus ging ik aan de slag met een paarse t-shirt en vilt op basis van dit pinterest idee. Ik vond het oorspronkelijk resultaat zo mooi dat ik wat koudwatervrees had om zelf aan de slag te gaan.

 

pinterest

het oorspronkelijk idee met foto uitleg als je op de bovenstaande link klikt

Benodigdheden

  • effen t-shirt of sweater
  • vilt in verschillende kleuren
  • bijpassend naaigaren
  • naalden
  • textiellijm
  • pen en doorzichtig papier
  • schaar

tip: volgens mij kan je best geen witte t-shirt gebruiken omdat de vilt waarschijnlijk wat kleur afgeeft bij het wassen

IMG_20160120_114447855[1]

werkwijze

  • Het patroon overnemen in de juiste maat van je t-shirt. Ik opende het originele patroon in een nieuw tabblad en zoomde in tot de grote van de t-shirt overeenkwam met die van mij. Vervolgens plaatste ik het papier op mijn scherm en tekende ik het over.
  • De figuren uitknippen. ik knipte eerst de figuur uit het papier, legde het op het vilt, trok het na en knipte het uit. Eigenlijk zijn er maar 6 verschillende vormen, dus dit gaat vrij snel. Ik maakte wel enkele aanpassingen aan het originele patroon. Zo koos ik voor 5 kleuren in plaats van 7 en maakte ik de tekening symmetrisch. Het originele is net niet symmetrisch.
  • Het patroon samenstellen en vastlijmen. Om het opnaaien van de figuren te vergemakkelijken plakte ik ze vast met textiellijm.
  • De figuren vast naaien. Dit is de stap die het meeste tijd in beslag neemt. Als je erg goeie textiellijm hebt kan je deze misschien zelfs overslaan. Ik koos voor dik naaigaren en gebruikte een zo dun mogelijke naald. Dit bracht uiteraard het nodige gestuntel en gevloek met zich mee

Het eindresultaat

resultaat

 

Geef een reactie

